Sabtu, 9 April 2011

Ada apa dengan manggis??...


Bunyi macam klise sangat kan..heheh...tp itulah kalau durian dikategorikan sebagai Raja Buah, manggis pula sebagai Ratunya..hikhikhik..sesuai tak?...

Manggis ni sebenarnya amat berkhasiat terutama di bahagian kulit dalam dan bijinya. Secara trdisional, kulit manggis dilumat-lumat dan digunakan untuk merawat pnyakit seperti malaria, tibi, cirit-birit, dan disentri.

Nak Tau?..ok meh sy nk kongsi.

Di Thailand, buah manggis dijemur dan dikeringkan untuk membuat bahan kosmetik seperti syampu dan sabun untuk menghaluskan kulit dan mencegah penyakit kulit. Khasiat 'xanthone' iaitu bahan aktif dalam buah manggis dapat membantu pelbagai masalah seperti alahan, resdung, lelah, pelbagai penyakit kulit seperti ekzema, gatal-gatal, psoriasis, 'seborrhea', jangkitan kulat, luka-luka yang biasa pada mulut, melecur, selepas pembedahan, penyakit darah tinggi, kencing manis, lebihan kolestrol, keletihan, kekurangan darah, ulser, gastrik, saluran usus yng bengkak dan banyak lagi.

Hurm..banyakkan khasiat buah manggis ni.hikhikhik...sekarang pun kita dah boleh melihat kebanjiran produk2 yg menggunakan buah manggis kan....jadi untuk lebih mendapat khasiat maksimum makan terus je buah ni..tp bahaya untuk pengidap kncing manis...:)

Tiada ulasan:

Catat Ulasan